lördag 30 december 2017

Kommande böcker i januari 2018

Under januari kommer det lite fler intressanta böcker än i december. Men åtminstone inga jättemängder. Det känns skönt eftersom jag har så många som redan väntar där hemma.

Här kommer en vars framsida jag gillar och som verkar spännande:

De som försvann av Sheena Kamal
HarperCollins Nordic


En dag kommer telefonsamtalet som Nora Watts fruktat i femton år, ända sedan hon adopterade bort sin nyfödda dotter - Bonnie är försvunnen. Men eftersom hon rymt så många gånger förut tar polisen det inte på allvar, och Nora är sista utvägen för de desperata adoptivföräldrarna. Nora har själv vuxit upp i fosterfamilj och levt på gatan, ett förflutet präglat av våld. Motvilligt bestämmer hon sig för att leta reda på Bonnie. Med sin hund som sällskap ger hon sig av, från de regnvåta gatorna i Vancouver, via Kanadas snötäckta berg, till ön där hon måste möta sin största rädsla allt för att rädda det barn hon aldrig ville ha.









_________________________________________________________

Egentligen har jag inte fallit helt för hennes böcker tidigare men jag vet att många uppskattar dem. Det står inte så mycket om den heller så jag får se om det kommer mer information om den sen.

Den stora utställningen av Marie Hermanson
Albert Bonniers Förlag

Den 8 maj 1923 invigs Jubileumsutställningen i Göteborg. På plats finns den unga journalisten Ellen, men också polisen Nils. När ryktet sprids att Einstein ska hålla sin Nobelföreläsning på utställningen sätts plötsligt hotfulla antisemitiska krafter i rörelse.















_________________________________________________________

Jag gillar ju inte när böcker blir allt för läskiga längre. Men det är svårt att säga hur den här faktiskt är. Den här ska även vara den första boken i en ny serie. 

Hemmets trygga vrå av Cara Hunter
Louise Bäckelin Förlag

Åttaåriga Daisy, utklädd till prästkrage, försvinner spårlöst under en fest. Föräldrarna Sharon och Barry anmäler henne försvunnen sent på kvällen. Men när polisen granskar foton från festen ser de att det inte är Daisy som springer runt i prästkragekläder, utan ett annat barn. Ingen på festen verkar ha sett Daisy och ingen verkar ha saknat henne. Var hon ens på festen?
Kriminalkommissarie Adam Fawles leder en utredning som gång på gång ändrar riktning när det visar sig att inget är som det först ser ut. En utredning som dessutom hela tiden påminner honom om det barn han själv har förlorat.









_________________________________________________________

Här kommer en bok som jag längtat efter. Det är den tredje delen i Karin Wahlbergs sjukhusserie. 

Lätta ditt hjärta av Karin Wahlberg
Wahlström & Widstrand

Stina Rudström är äntligen färdig med sin utbildning och stolt och andaktsfull stiger hon in på Allmänna BB i Stockholm för att påbörja sitt första riktiga arbete som barnmorska. Hon vill vara en person som kan göra skillnad för andra människor. Hon ser till och med fram emot att få arbeta över. Glänsande barnkroppar, blod och fostervatten, uppdraget känns både påtagligt och livsbejakande.

Sjuksköterskebristen, den eviga, härjar i Ekstad. Syster Greta, avdelningsföreståndare på Epidemin drar en lättnadens suck när hon får tag i en ny sköterska till sin avdelning även om hon känner sig lite tveksam till syster Katjas kvalifikationer. Var kommer hon ifrån egentligen?

Lilla Marianne som bara går i andra klass oroar sig för mamma Sonja. Oftast ligger hon i soffan när Marianne kommer hem från skolan. Sonja får medicin från sjukhuset och är trött, så trött. Tant Nancy hjälper henne och ett par gånger har ambulansen fått hämta henne.

_________________________________________________________

Det är inte lätt med serier som kommer ut i helt fel ordning. Det här kan vara den andra boken i serien men jag är inte säker. Det jag vet är att jag har läst den åttonde boken och avvaktar än så länge med att läsa fler.

Bottenskrap av Jørn Lier Horst
Lind & Co

I den lilla orten Stavern i Norge sköljs en avkapad vänsterfot i en sportsko upp på stranden. Så en till. Och ännu en, tills det inom loppet av en vecka har dykt upp fyra vänsterfötter i sommaridyllen. De fyra fötterna utgör kärnan i vad som tycks vara ett olöst mysterium, där dömda mördare, människor som försvunnit spårlöst, en sammansvetsad "stay behind"-grupp och en mängd oregistrerade vapen alla spelar en roll. William Wisting är van att ta sig an även de svåraste uppdrag med entusiasm och en inre förväntan om vart efterforskningarna ska föra honom. Föga anar han att det här fallet ska få honom att ifrågasätta själva de grundläggande förutsättningarna för hans eget polisarbete.








_________________________________________________________

Här kommer ytterligare en norsk deckarserie som faktiskt verkar ges ut i rätt ordning. Men så har bara en eller två böcker kommit ut än. 

Maestro av Geir Tangen
Bokförlaget Forum

Journalisten Viljar Ravn Gudmundssons karriär är på väg utför. Förr var han den stora stjärnan på lokaltidningen i den norska småstaden Haugesund, och hade fullt sjå med att stå emot anbuden från Oslotidningarna. Men efter ett ödesdigert misstag går Viljar från stjärna till iskall på redaktionen. Samtidigt kämpar han privat med att ta hand om sin ADHD-diagnostiserade son, och inte minst med att hantera sina egna ångestattacker.

När Viljar en dag får ett mejl av någon som påstår sig vilja straffa människor som undkommit rättvisan, skickar han det bara förstrött vidare till polisen. Nästa dag hittas en kvinna mördad. Och snart trillar ännu ett kryptiskt mejl ner i Viljars inkorg ...

Lotte Skeisvoll leder polisutredningen. Många rynkar på näsan åt att hon 32 år ung blivit utnämnd till kriminalkommissarie, men Lotte själv - paragrafryttare och närmast tvångsmässigt överambitiös - tycker att hon borde ha fått chansen betydligt tidigare. Men nu möts hon av en gärningsman som ständigt verkar ligga steget före. Först när det framkommer att morden tycks spegla scener ur populära kriminalromaner står hon inför ett genombrott.

_________________________________________________________

Om jag vill läsa en mer lättsam bok väljer jag kanske den tredje boken om pastor Viveka. Fast än så länge har jag bara läst den första. 

Pastor Viveka och Glada änkan av Annette Haaland
Albert Bonniers Förlag

Ett nytt fall för pastor Viveka! Under stumfilmens tid fanns en biograf i Enskede där filmerna ackompanjerades av en rejält sminkad äldre dam kallad Glada änkan. Hundra år senare väcker Enskedeborna liv i kvartersbion som får namn efter den legendomspunna pianisten. Men Glada änkan tycks vid närmare betraktande inte alls ha varit särskilt glad och kvalitetsfilm kan väcka många typer av känslor.
Och hur ska Vivekas församling spendera miljonen som de har fått ärva av Doris? En ny fascinerande medlem dyker upp i kyrkan, och mitt i alltihopa även ett avhugget finger. Och hela tiden snöar det.

6 kommentarer:

  1. Det kommer så många intressanta böcker i januari att jag nästan blev lite trött ;) Horst bok är inte andra delen, nej, det är sjätte, men det kanske är så att förlaget inte kommer att översätta de fyra första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag såg att det fanns flera som passar dig men som jag i min meshet valde bort :).
      Jag insåg när jag kollade Goodreads att bok 2:s titel och handlingsbeskrivning inte stämde. Men jag orkade inte leta vidare. Jag pausar som sagt så får jag se om jag tar upp serien igen.

      Radera
  2. De som försvann och Hemmets trygga vrå vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  3. Jag ser också fram emot Karin Wahlbergs bok. Fast jag väntar tills den kommer i pocket eftersom jag har de två första i pocket...
    Maestro låter också intressant.
    Jag har läst Jørn Lier Horsts böcker fast jag vet att det varit i fel ordning. Men jag tycker de är så bra så jag har inte kunnat låta bli...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se vilket format jag tar Wahlbergs bok i. Senast tror jag att jag lånade den från biblioteket.
      Jag förstår dig med Horst böcker. Ibland kan man inte låta bli. Samtidigt är det skönt att ibland ha ett gäng olästa som man sen kan beta av rätt snabbt. Jag får se om det blir så för mig i den här serien.

      Radera