lördag 24 februari 2018

Anagram av Cherstin Juhlin

Den första boken i en serie om tre!

Handling: "Hon satt stilla länge och kröp sen ut i köket, reste sig vid telefonen på väggen och ringde 112. När hon sa sitt ärende, att hon kände sig hotad av en man, blev hon kopplad någonstans. Då lade hon på luren eftersom hon hörde ljud utanför dörren. När hon efter några minuter blev uppringd av en vänlig kvinna som sa att det var från polisen, hade hon haft svårt för att prata och framföra sitt ärende. Det hördes något vid ytterdörren igen. Hjärtat dunkande som om det ville lämna bröstkorgen och hon fick inte fram några ord. En nyckel stacks i dörrlåset." 

Polisinspektör Annika Vester är en erfaren brottsutredare på Kriminaljouren, men morden på en medelålders dam och hennes åldrige granne är ett nytt fall som förbryllar henne. Annika börjar nysta i fallet och med hjälp av sin kollega Peter följer hon ledtrådarna tillbaka till 60-talet och en chockerande historia uppdagas.


Inläsare: Kerstin Andersson

Jag såg ett tips om den här serien i en facebooktråd där någon önskade lite lugnare deckare och som dessutom finns som ljudböcker.

Jag började tidigt misstänka att Cherstin Juhlin har en koppling till polisen och nu så här i efterhand ser jag att hon jobbat som polis i trettio år varav de sista tjugo åren som brottsutredare. Jag tycker det är mycket intressant att få ta del av en polis vardag och där även administrationen ingår. Jag tycker även att jargongen känns väldigt trovärdig.

Det är ett lagom stort persongalleri och även om en person dyker upp i lite väl många sammanhang så stör det mig inte. Jag tycker att jag lär känna Annika bra men inser också att vi är rätt olika. Så vissa saker som hon gör blir inte alls som jag skulle göra, eller agera och jag känner en viss kluvenhet där.  Men det är trots allt bara några få tillfällen och det handlar mer om att jag verkligen vill ha henne lite som en polisidol. Men hon är en människa med många bra egenskaper men också med brister.

Vi får backa tillbaka i tiden en del och följa offret som ung. Men jag uppskattar att vi inte får veta vem som mördar henne genom tillbakablickarna.

Slutet är jag kluven till. Det var på vissa sätt väldigt omfattande (vilket jag uppskattade) men som ändå slutade väldigt fort. Det är svårt att förklara utan att avslöja för mycket.

De andra två böckerna heter Bryggan och Collage som i ABC (Anagram, Bryggan, Collage). Tyvärr verkar hon inte ha skrivit någon mer bok efter dessa tre.

Betyg 3+ av 5. Jag kommer definitivt fortsätta med serien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar